LECTURE PERFORMANCE Drukuj

Zbiór wspólny: sztuka współczesna a teatr

kuratorka: Joanna Warsza

Inscenizowane wykłady (lecture-performances) stają się nowym gatunkiem na pograniczu sztuki współczesnej i teatru. Artyści zapożyczają tradycyjną formę przemówień ex-catedra kwestionując jej formalność i obiektywizm na rzecz auto-refleksji, ożywienia teorii czy krytycznego użycia wiedzy w społeczeństwie informacji. W trudnej relacji pomiędzy teatrem a sztukami wizualnymi, naznaczonej naprzemienne odrzuceniem lub fascynacją, takie wykłady łączą konceptualizm i dystans z bezpośrednim doświadczeniem, fikcję z rzeczywistością, przedstawianie i jego krytykę. Lecture-performances uprawiają m.in. artyści Bliskiego Wschodu jak Walid Raad lub Rabih Mroué, opowiadając ‘inną’ historię Libanu, choreografowie Xavier le Roy czy Jérôme Bel, którzy taniec zastępują filozofowaniem, artystka Fia Backström, która dekonstruuje marketing polityczny, teoretycy, jak Jean-Yves Jounnais, który relacjonuje swoją pracę nad kolejnymi hasłami ‘Encyklopedią wojny’, naukowcy, którzy starają się spektakularne przekazać wiedzę na takich portalach jak www.ted.com, zmęczeni rutyną konferencji kuratorzy, jak Vít Havránek, czy wreszcie kolektyw The Yes Men, który uprawia guerilla communications.

 

Wybór pięciu lecture-performance jest próbą zaznaczenia fascynującej migracji pomiędzy nauką, sztuką, teatrem, tańcem i życiem prywatnym. Alexandre Perigot śledzi losy kurtyny, która znikając ostatecznie z teatru pojawiła się w sztukach wizualnych i polityce; Wojtek Ziemilski w „Małej Narracji” rysuje rodzinny autoportret lustracyjny, w którym łączą się etapy produkcji, promocji i krytyki; Janek Simon przedstawia naukowy risercz na temat teorii prawdopodobieństwa przetestowany na telewizyjnym losowaniu w lotto, Alevtina Kakhidze przedstawia rytuały własnego małżeństwa z ukraińskim developerem Vovą, i wreszcie Mårten Spånberg, guru szwedzkiej sceny tańca, autor bloga spanbergianizm, w płomienny sposób przekazuje serię instrukcji m.in. jak zbadać własny poziom niezależności intelektualnej we współczesnej praktyce sztuki.



22 listopada, g. 22.45 Alexandre Perigot / Paryż /Z butami w kurtynie (Teatr Miejski/Mała Scena)

23 listopada, g. 22.30 Wojtek Ziemilski / Warszawa/Mała narracja (Teatr Miejski/Mała Scena)

24 listopada, g. 22.30 Alevtina Kakhidze / Kijów/Mogę wyprowadzić Twojego psa na spacer 2 (Teatr Miejski/Mała Scena)

25 listopada, g. 21.30 Janek Simon / Kraków/Krótki przegląd wiedzy dotyczącej systemów do gry w totolotka. Zmagania umysłu ze światem (Teatr Miejski/Mała Scena)

26 listopada, g. 22.30 Mårten Spånberg/Sztokholm/Spangbergianism: Jestem choreografem i tancerzem i zaraz umrę (Teatr Miejski/Mała Scena)