NAD Drukuj

Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi

Mariusz Bieliński

Reżyseria: Waldemar Zawodziński

Scenografia: Maria Balcerek, Waldemar Zawodziński
Kostiumy: Maria Balcerek
Opracowanie muzyczne: Waldemar Zawodziński
Reżyseria światła: Krzysztof Sendke
Asystent reżysera: Katarzyna Kuczkowska - Golińska

Obsada: Ewa Wichrowska, Agnieszka Więdłocha, Aleksander Bednarz, Mariusz Jakus, Stanisław Kwaśniak, Krzysztof Wach, Andrzej Wichrowski

Nad rozgrywa się między słowami i nie układa się w spójną, jednolitą fabułę. To ciąg luźnych scen, wśród których na pierwszy plan wysuwa się historia Jakuba, skazanego za niepopełnione morderstwo. Wiemy tylko to, co najważniejsze, to, co niezbędne. Zrytmizowane kwestie, złożone z pojedynczych, prostych zdań tworzą rodzaj białego wiersza, a laboratoryjna kameralność i ograniczony do minimum opis przestrzeni skupiają uwagę na wewnętrznych zmaganiach bohaterów. Z ich rozmów i monologów zbudowany zostaje zapis rodzinnego, a także społecznego dramatu. Przedstawiony świat jest pełen podstawowych pytań egzystencjalnych, moralnych, ontologicznych, pytań o dobro i zło, winę i karę, prawdę i kłamstwo. Ukazuje samotność, strach i bezsilność wobec przeznaczenia, zwątpienie i gorycz utraty wiary. Całość przypomina biblijną przypowieść o kondycji człowieka i naturze Boga. Bo czy wiadomo, co lub kto jest nad? Nad człowiekiem, nad światem? Gdzie jest to nad? Komu wolno stanąć ponad prawem i moralnym porządkiem świata? Kto lub co jest ponad wszystko?...Siłą sztuki jest jej wielowymiarowość, niezwykła poetyckość oraz precyzyjna konstrukcja, trzymająca w napięciu od początku do końca. I choć dramat dotyka tak delikatnych kwestii jak sprawiedliwość człowieka i sprawiedliwość Boga, ani przez chwilę nie grzęźnie w tanim moralizatorstwie.


….uznanie dla Waldemara Zawodzińskiego… Nie pamiętam, kiedy ostatnio teatr umiał tak odważnie i bezkonfesyjnie zapuścić się na pola zarezerwowane dla rekolekcji, potrafiąc przy tym mocno i pięknie zostać sobą.

Jacek Sieradzki, Przekrój

Jak opowiadać o zbrodni i karze bez uderzania w banał? Jak mówić o wierze bez pretensjonalności? Jak wreszcie pytać o Boga bez patosu? Odpowiedź w świetnym spektaklu Waldemara Zawodzińskiego w łódzkim Teatrze Jaracza … aktorstwo tego wieczoru jest najwyższej próby. Mądre, przenikliwe i precyzyjne jest przedstawienie Zawodzińskiego.

Agnieszka Michalak, Dziennik, Gazeta Prawna

…Utwór Bielińskiego i jego inscenizacja mieszczą w sobie bogactwo relacji psychologicznych. Jedność miłości i okrucieństwa wydaje się nierozdzielna, co świetnie rysuje się w dialogach matki i ojca czy rozmowach Jakuba z rodzicami. Bardzo dobrze poradzili sobie młodzi aktorzy, szczególnie Krzysztof Wach....

Monika Wasilewska, Gazeta Wyborcza

 

JavaScript is disabled!
To display this content, you need a JavaScript capable browser.


Zdjęcia:

Agnieszka Więdłocha

Mariusz Jakus


Andrzej Wichowski

Ewa Wichowska

Mariusz Jakus


od lewej

Agnieszka Więdłocha

Krzysztof Wach

Andrzej Wichrowski

Ewa Wichrowska

Aleksander Bednarz

Mariusz Jakus

w tylnym planie Stanisław Kwaśniak


Mariusz Jakus

Aleksander Bednarz


Autor zdjęć: Piotr Paczuszki